پایگاه اطلاع رسانی «ستارگان» محلی برای دیده شدن اخبار نخبگان ایران سرافراز
| سیاسی | مذهبی | صفحه‌ی اصلی |
حماسه ی حسینی از دیدگاه شهید مطهری /۳1

پیچیده و در لفافه سخن گفتن ، در سیره ی پیامبران جایی نداشت !

بی پیرایگی، سخن گفتن واضح و روشن و عدم تکلف در کلام از جمله ویژگی های یک ابلاغ آشکار و روشن است.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه اطلاع رسانی ستارگان ، استاد شهید مرتضی مطهری در  ادامه کتاب حماسه ی حسینی و در بیان روش تبلیغ پیامبران می‌گوید : قرآن کریم ، سبک و روش تبلیغ را یا به طور مستقیم و یا از زبان پیامبران بیان کرده است . یکی از اصول تبلیغ ، کلمه ی "البلاغ المبین" است. یعنی بلاغ و تبلیغ واضح ، روشن . مقصود از این واژه آن است که مطلوب بودن ، سادگی ، بی پیرایگی ، دوری از در لفافه و پیچیده سخن گفتن جزو روش های پیامبران بوده است. به‌طوری که همه در کمال سهولت و سادگی ، آن سخن را درک و فهم نمایند .

شهید مطهری در ادامه  تکمیل می‌کند : معنی دوم البلاغ المبین ، این است که باید علاوه بر واضح سخن گفتن ، بی پرده و بی رودربایستی سخن و پیام گفته بشود. اگر پیامبران لازم می‌دانستند مطلبی گفته بشود ، در کمال بی پردگی می‌گفتند: چنانچه قرآن کریم از قول پیامبران می گوید: اتعبدون ما تنحتون؟! آیا تراشیده های خود را عبادت می‌کنید ؟!

مولف در بخش دیگری در خصوص اصل دیگر در تبلیغ خاطر نشان می کند : دومین اصل تبلیغ در روش پیامبران ، چیزی است که از آن به "نُصح" تعبیر می‌کنند . کلمه ی نصح در مقابل غش است . مثلا  ممکن است خدایی ناکرده وقتی شیر به مردم فروخته می شود، در درون آن آب بریزند ؛ در این شرایط شیر را مغشوش می کنند . ناصح واقعی کسی است که خلوص کامل داشته باشد ! مبلغ باید ناصح باشد ؛ یعنی در گفته ی خودش هیچ هدفی بجز رساندن پیام درست ، نداشته باشد . مسئله ، مسئله ی اخلاص و خلوص است . چنانچه در بیان روایت وجود دارد که: مردم در هلاکند ، مگر آنان که عالم‌اند . عالمان در هلاکند ، مگر آنان که عامل‌اند . عاملان در هلاکند ، مگر آنان که مخلصند و مخلصان تازه  نیز در خطرند .

شهید مطهری بیان خود را اینگونه تکمیل می‌کند : اخلاص مسئله ی کوچکی نیست ، قرآن هم به همین جهت است که از زبان همه ی انبیأ می‌گوید : من مزدی برای تبلیغ خودم نمی‌خواهم چون ناصح‌ام .

استاد سپس سومین اصل در تلیبغ را عدم تکلف در تبلیغ بیان کرده و می افزاید : اصل سوم ، مسئله ی متکلف نبودن است . تکلف در واقع به معنای به خود بستن است که انسان چیزی را به زور به خود می‌بندد .یکی از کاربرد های تکلف ، در همین سخن است . زمانی که فردی بجای اینکه بیان فصیح و بلیغ داشته باشد از کلمات قلمبه سلمبه استفاده می‌کند به آن متکلف می‌گویند . پیامبر اکرم اسلام (ص) می‌فرمایند : من و پرهیزکاران امتم ، از اینگونه حرف زدن (پیچیده سخن گفتن) و در بند سخن گفتن بری و منزه هستیم . به عبارت دیگر  تکلف در مقابل فصاحت است .

مولف کتاب حماسه حسینی می گوید : فصاحت کاملا به معنای عدم گره انداختن در سخن است . از زبان پیامبران در زمینه ی تبلیغ آمده است که ما در چیزی که می‌گوییم متکلف نیستیم ! یعنی چیزی را که نمی‌دانم و بر خودم روشن و محقق نیست ، نمی‌گویم و در مثابل تظاهر به دانستن هم نمی‌کنم . اصلا یکی از درجات علم ، آگاهی به ندانسته هاست ! چنانکه شیخ انصاری که از علمای بزرگ ماست ، هرگاه چیزی را از ایشان می‌پرسیدند که نمی‌دانستند با صدای بلند می‌گفتند "نمی‌دانم!" و اگر چیزی را می‌دانستند با صدایی آرام و به طوری که فقط خود فرد بشنود ، پاسخ می‌دادند .

 

منبع : جلد اول کتاب حماسه ی حسینی

مؤلف: متفکر  شهید استاد مرتضی مطهری

 صفحات : ۲۴۰_۲۴۶

تلخیص : زهرا ذاکری


#علم #شهید مطهری #شیخ انصاری #حماسه حسینی #پیامبر اکرم (ص) #تبلیغ
کد خبر 14030817125129 تاریخ انتشار 15-10-1403 14:58 نسخه چاپی

اخبار مرتبط


نقش تفاوت متدهای علمی در رشد علم حماسه ؛ برجسته ترین کلید شخصیت حسین بن علی (ع)
سازمان آگهی 09192680251
ad1

ستاره سردبیر


برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور در اسفند/ رشد سود خالص سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۴۰۱

دکتر فخاری در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور با تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان از دوم تا پنجم اسفند و کلنگ‌زنی ماهانه حداقل یک پروژه از …

پرستاره ترین


آخرین خبر



با ما در ارتباط باشید

ستارگان
Setar

سه تارستان