به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه خبری ستارگان به نقل از برنا؛ در سال های اخیر آثار ایرانی در جشنواره های معتبر و مختلف دنیا درخشیده اند و این نشان از آن دارد که سینمای ایران شیب رو به رشدی را طی می کند بی تردید حضور کارگردانان صاحب نام و جوانان جویای نام در جشنواره های سینمایی معتبر در هر جای دنیا فرصتی است تا بتوانیم در این حوزه قد علم کنیم و در نهایت به صادرات فیلم که بخشی از گیشه ما را می تواند تضمین کند نیز مبادرت داشته باشیم.
رضا درستکار، نویسنده، کارگردان سینما و تلویزیون، در خصوص حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های معتبر جهانی معتقد است:
تنها راه شناساندن سینمای ایران به جهان، از گذشته تا به حال حضور در جشنواره های جهانی است. هرچقدر در این جشنواره ها حضور بیشتری داشته باشیم بیشتر شناخته می شویم. در سال های اخیر سینمای ما در مارکت جهانی توفیق چندانی نداشته است بنابراین در فستیوال ها حضور خیلی خوبی داشته و اگر این حضور تداوم داشته باشد کماکان می تواند برای سینما بسیار مناسب باشد.
کارگردان فیلم سینمایی «دستم پاست» گفت: هرچقدر حضور فعال و مستمر در جشنواره های جهانی داشته باشیم به همان میزان جایگاه سینمای ایران ارتقا خواهد یافت. به عنوان مثال یک محصولی داریم هرچقدر بیستر بتوانیم این محصول را عرضه کنیم ارزش بیشتری پیدا می کند. فیلم هایی که از سینمای ایران به فستیوال ها راه پیدا می کنند دارای ارزش هایی هستند که می توانند به این جشنواره ها وارد شوند زیرا هیات های انتخابی وجود دارند که برای حضور فیلم ها تصمیم گیری می کنند بنابراین هرچقدر آثار هنرمندانه تر و با ارزش تر باشند می توانند در این جشنواره ها راه یابند.
رضا درستکار افزود: وضعیت امروز سینمای ایران نا مساعد است و حضور ها در جشنواره های جهانی بسیار کاهش یافته است اما در هر حال جشنواره ها تنها راه دیده شدن سینمای ایران هستند و این حضور بسیار ارزشمند است.
این کارگردان بیان کرد: ما نمی توانیم به جریان رسمی مدیریت فعلی سینما فکر کنیم زیرا نگاه واپسگرا دارند و منتظر استقبال آنچنانی از سینمای ایران هستند اما اگر فیلم های ایرانی در جشنواره ها حضور پیدا می کنند به دلیل ارزش هنری است که از این سینما آمده است یعنی به عنوان مثال زنده یاد عباس کیا رستمی آثاری را از خود بر جای گذاشتند که همچنان فستیوال ها در دنیا مشتاق حضور فیلم های ایرانی هستند.
درستکار با بیان اینکه مهم ترین عنصری که در اساس سینما باعث ماندگاری و درخشش هر فیلمی می شود اتکا و ابتکار در مباحث زیبایی شناسی است، توضیح داد: اگر به آثار عباس کیا رستمی توجه کنید و به عواطف موجود در آن ها دقت کنید، متوجه خواهید شد که بیان سینمایی و زیبایی شناسی سینمایی اساس این سینما را تعریف و تبیین می کند هرچقدر که به این شکل از موضوع نزدیک شویم سینما جایگاه بهتری پیدا می کند.
این نویسنده و کارگردان در ادامه گفت: همچنین این کارگردان افزود: اگر این مبانی زیبایی شناسی مورد توجه فستیوال های جهانی قرار بگیرد اقبال کمتری پیدا می کنیم. ممکن است یک فیلم به نقد موضوع مورد توجه فستیوال قرار بگیرد و اگر مبتنی بر زیبایی شناسی تولید نشده باشد، عمر کوتاهی خواهد داشت.
او ادامه داد: فستیوال های جهانی تنها راه و کانال موجود برای بهتر شدن شرایط اقتصادی سینماها است. در چندین دهه اخیر که سینمای ایران برای محافل جهانی به شکل جدی تری دیده شد هیچ کانالی که مارکت سینمای ایران را تضمین کند ایجاد نشد. سینمای ایران در حوزه سینمای تجاری و گیشه ای حرفی برای گفتن ندارد هر آنچه که دیده می شود، فیلم های سینمای هنری است. یک فیلم هنری که مجوز اکران هنر و تجربه می گیرد، از نظر رقم تولید بسیار پایین است و دو حضور جشنواره ای رقم آن فیلم را درست می کند و هزینه های فیلم را پوشش می دهد؛ بنابراین برای مارکت آن فیلم بسیار مناسب است.
رضا درستکار در پایان گفت: مدتی است که سکوت بسیار بزرگی در سینمای ایران حاکم شده است، به دلیل اینکه مسئولان این حوزه هیچ برنامه جدیدی برای سینما ندارند و بدنه سینما از خالی بودن در رنج است، امیدوارم که اجازه داده شود تا سینماگران خودشان کار را پیش ببرند زیرا بسیاری از مشکلات سینمای ایران به داست مدیران کار نابلد ایجاد می شود.
سه تارستان